Tulin tänne omaan blogiini oikein valittamaan. En valita tällä kertaa kutomisesta, langoista, enkä edes purkamisesta, jota olen viime aikoina tehnyt oikein urakalla.

Valitan joidenkin ihmisten käyttäytymisestä postituslistoilla. Kuulun monelle listalle, ehkä jo aivan liian monelle, sillä en enää juurikaan kirjoittele niihin itse, vaan luen enemmänkin muiden kirjoituksia. Ja vaikka aikoisinkin vastata johonkin kirjoitukseen, niin aina joku näppärä vastaa jo hyvinkin samankaltaisesti mitä olisin itse vastannut. Kuka siihen enää viitsii perään kompata edellistä?

Parina viime päivänä on erityisesti minua vaivannut neulontalistalla keskustelu mainonnasta. Mitä ihmettä? Noin ajattelin ekana kun näin kirjoittelun aiheen. Minä kun olen ollut niin tyytyväinen listalla olleisiin mainoksiin ja linkkeihin, kun en muuten ehdi enkä viitsi netissä tarjouksia etsiskellä. Toinen varma paikka löytää hyviä linkkejä on tietty nämä blogit. Siis muiden kuin minun blogini, sillä kuten sanottua, en itse etsi tarjouksia enkä ohjeita netistä, vaan teiltä muilta bloggaajilta.

Toisena ärsytyksenä on ollut tsi-kestot -listalla vellonut keskustelu riippumaton hyvyydestä/huonoudesta vauvalle. Itse asia ei ole ärsyttävä, mutta eräiden ihmisten tapa keskustella on sitäkin ärsyttävämpi. Jos listalla esitetään kommentti riiippumaton puolesta, niin yksi sitten ryntää teilaamaan riippumaton käytön täysin. Vaikka hänellä itsellään on kokemusta vauvan makuuttamisesta riippumatossa, eikä edes huonoja kokemuksia! Sitten kun minä tai joku muu sanoo muutaman sanan riippumaton puolesta, niin seuraavassa viestissä hän (vastustaja) väittää listan olevan \"sellainen, jossa oman mielipiteensä ilmaiseminen on kielletty\". Ja minä kun vain tein saman kuin hän, eli ilmaisin oman mielipiteeni. Tämä oli vain pieni osa hänen viestistään, jossa hän irrotti minun tekstistäni lauseen kerrallaan, käänsi tekstin itseään vastaan ja vastasi täysin asiattomasti huomautellen mm: \"Ehkä sitten sinun olisi kannattanut käyttää tämäkin aika ollaksesi lastesi kanssa, koska he tarvitsevat sinua.\"

Kunhan vain jaksan, niin vastaan hänelle listalla. Jos kuitenkin joku on niin \'karvat pystyssä\', ettei kestä lukea toisten mielipiteitä ja käsittää kaiken lukemansakin väärin, niin miten ihmeessä pystyn muotoilemaan asiani ymmärrettävästi?? Olen joskus aikoinaan yrittänyt keskustella tällaisen ihmisen kanssa ihan \'livenäkin\', mutten silloinkaan saanut kuulijaa ymmärtämään selvää suomen kieltä, miten ihmeessä se voi onnistua kirjoitetulla tekstillä? Voiko olla, että ko. henkilöllä on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, sillä hänen kirjoituksessaankin on paljon kirjoitusvirheitä? Ja selvästi sellaisia, etteivät ne johdu liian nopeasta kirjoittamisesta...

Huokaus. Omien ajatusten ilmaiseminen kirjoittamalla on vaikeaa!